Osobe s određenim zdravstvenim stanjima nailaze na posebne probleme u putovanju.
Bolesti srca i putovanje
Ako ljudi imaju srčanu anginu, kongestivno zatajenje srca, poremećaj srčanog ritma, imaju simptome zatajenja srca tijekom mirovanja ili uz minimalan napor, ne bi trebali putovati. Ako su ljudi nedavno imali srčani udar, savjetuje se odgoda putovanja ovisno o težini srčanog udara, a u dogovoru s nadležnim liječnikom. Putovanje se u takvim slučajevima treba planirati u dogovoru s liječnikom. Osobe s nestabilnom anginom pektoris trebaju izbjegavati letenje. Njihovi se simptomi mogu pogoršati jer je na velikim visinama na raspolaganju manje kisika.
Svi putnici sa srčanim bolestima trebaju nositi kopiju nedavnog elektrokardiograma (EKG). Osobe s pejsmejkerima, implantabilnim defibrilatorima ili koronarnim stentovima trebaju nositi karticu ili pismo liječnika koje dokumentira prisutnost, vrstu, lokaciju i elektroničke karakteristike implantiranog uređaja. Implantirani metalni uređaj može aktivirati alarm dok osoba prolazi kroz provjere sigurnosti na zračnim lukama. Elektronički sigurnosni uređaji općenito ne utječu na implantabilne defibrilatore, ali putnicima se savjetuje da izbjegavaju stajanje u metalnim detektorima koji prolaze kroz njih duže od 15 sekundi. Ručni detektori metala također su sigurni za osobe s defibrilatorima, ali treba izbjegavati produljeni kontakt, kao što je držanje detektora preko defibrilatora više od 5 sekundi.
Ako se unaprijed obavijeste, većina glavnih zrakoplovnih tvrtki može ponuditi obroke s niskim sadržajem natrija, bez masnoće na letovima uz redovitu uslugu obroka. Ako je unaprijed dogovoreno, brojni kruzeri također mogu pružiti ovakve obroke.
Bolesti pluća i putovanja
Putnici s plućnim bulama, teškim emfizemom, velikom količinom tekućine oko pluća (pleuralni izljev), ili osobe s nedavnim kolapsom pluća (pneumotoraks) ili koji su nedavno imali operaciju prsnog koša mogu razviti komplikacije uzrokovane promjenama tlaka u zrakoplovu. Takvi pacijenti ne bi trebali letjeti bez odobrenja svog liječnika.
Drugi putnici s bolestima pluća možda trebaju dodatni kisik dok su u avionu. Liječnik određuje potrebu osobe za kisikom tijekom leta mjerenjem razine kisika u krvi. Niska razina kisika u krvi naziva se hipoksemija. Većina zrakoplovnih tvrtki osigurat će kisik tijekom leta ako im se da liječnički recept na uvid. Putnicima nije dopušteno nošenje kisika u bilo kojem obliku u avionu. Ostala oprema za disanje, kao što su uređaji za održavanje pozitivnog tlaka u dišnim putevima, može se smjestiti na zrakoplov pod uvjetom da oprema ne prelazi dozvoljenu veličinu za ručnu prtljagu. Međutim, putnici koji trebaju ovu opremu trebali bi doći ranije u zračnu luku kako bi omogućili dodatno vrijeme za sigurnosne provjere.
Putovanje kopnom na velikim visinama može predstavljati posebne probleme jer je na raspolaganju manje kisika nego na razini mora ( vidi: Visinska bolest). Općenito, osobe s blagim ili umjerenim problemima pluća nemaju nikakvih poteškoća na visinama ispod 1500 metara, ali što je veća visina, veća je mogućnost problema. Osobe s bolestima pluća koje putuju u ili kroz takva područja trebaju poduzeti iste mjere predostrožnosti koje bi poduzele ako bi letjele.
Putovanje autobusom, vlakom, automobilom i brodom sigurno je za osobe s bolestima pluća, ali zahtijeva planiranje kako bi se osigurala opskrba kisikom. Komercijalne usluge mogu koordinirati isporuku kisika za putnike bilo gdje u svijetu.
Ljudi s astmom, emfizemom, ili bronhitisom moraju biti svijesni da će se možda njihovi simptomi pogoršati u gradovima gdje je zagađenje zraka značajno. Možda će im biti potrebno dodatno liječenje inhalatorima ili dodatnim lijekovima, kao što su kortikosteroidi, kako bi se adekvatno kontrolirali simptomi. Pušenje može pogoršati blagu hipoksiju i treba je izbjegavati prije letenja. Učinci alkohola mogu se povećati zbog hipoksije i umora, pa je najbolje alkohol izbjegavati tijekom putovanja.
Dijabetes i putovanja
Razinu šećera u krvi najbolje je često kontrolirati tijekom putovanja uz prilagodbu unosa hrane i doza lijeka prema potrebi. Putnici s dijabetesom trebaju pakirati šećerne (glukozne) dodatke u ručnu prtljagu ili nositi sok, krekere i voće za slučaj niske razine šećera u krvi. Općenito, vrijeme doziranja inzulina mora se temeljiti na tome koliko je vremena proteklo tijekom putovanja, a ne na lokalnom vremenu. Također, ako putovanje uzrokuje promjenu vremena od nekoliko sati osobe koje boluju od dijabetesa, a osobito osobe koje su na terapiji inzulinom, moraju konzultirati svojeg liječnika kako bi dobile upute kako najbolje dozirati terapiju. Inzulin se može pohraniti na sobnoj temperaturi, ali ne smije biti izložen ekstremnoj vrućini.
Većina zrakoplovnih tvrtki uz prethodni zahtjev može osigurati obroke za dijabetičare. Također za dijabetičare su važne mjere za sprečavanje dehidracije tijekom leta.
Razinu šećera u krvi treba redovito pratiti po dolasku na destinaciju jer se aktivnosti i prehrana često razlikuju od onih kod kuće. Tijekom putovanja razine šećera u krvi variraju više nego uobičajeno radi preciznije kontrole. Time se povećava opasnost od preniskih nivoa šećera u krvi. Iz tog razloga, ciljana razina šećera u krvi trebala bi biti nešto viša od idealne tijekom putovanja. Putnici s dijabetesom trebaju se pridržavati utvrđenih dijeta unatoč iskušenjima da isprobavaju novu hranu i da jedu češće ili izvan rasporeda. Trebali bi nositi udobne čarape i cipele, svakodnevno provjeravati noge i izbjegavati hodanje bosi kako bi se spriječile lakše ozljede koje se mogu inficiratii ili sporo liječiti.
Trudnoća i putovanja
Trudnoća uglavnom ne utječe na letenje zrakoplovom. Međutim, trudnice koje su blizu termina poroda (preko 36 tjedana trudnoće) i onih kojima prijeti rizik pobačaja, prijevremeni porod, ili abrupcija posteljice moraju izbjegavati letenje i putovanje na velike udaljenosti. Većina zrakoplovnih tvrtki ima pravila koja se tiču putovanja za trudnice, a ta pravila treba provjeriti prije kupnje karata. Primjerice, zrakoplovna tvrtka može zahtijevati da žena u svom 9. mjesecu trudnoće koja želi letjeti mora imati pismeno odobrenje liječnika datirano u roku od 72 sata od polaska, u kojem se navodi njezin očekivani termin poroda. Trudnice koje putuju na velike udaljenosti trebaju poduzeti mjere opreza kako bi smanjile rizik od stvaranja krvnih ugrušaka (kao što su često ustajanje kada putuju avionom te zaustavljanje radi kratkih šetnji kada putuju automobilom) i dehidracije. Sigurnosni pojasevi trebaju biti pričvršćeni ispod trbuha i preko bokova kako bi se spriječilo ozljeđivanje fetusa.
Trudnice trebaju izbjegavati živa cjepiva, uključujući žutu groznicu, ospice-zaušnjake-rubeola, varičele (varičele) i tifusnu groznicu (vidi tablicu) Cjepiva za međunarodna putovanja).
Trudnice bi trebale izbjegavati dugotrajnu upotrebu tableta za pročišćavanje vode koje sadrže jod jer jod može utjecati na razvoj štitne žlijezde fetusa.
Za trudnice koje ne mogu odgoditi putovanje u regije svijeta gdje ima malarije uobičajeno se procjenjuju rizici uzimanja zaštitnih lijekova protiv malarije čiji učinci na trudnoću nisu dobro poznati u usporedbi s putovanjima bez odgovarajuće zaštite. Trudnice bi trebale razmisliti o odgađanju putovanja u područja gdje je malarija česta jer je veća vjerojatnost da će malarija biti ozbiljna i opasna po život kod trudnica nego kod žena koje nisu trudne, čak i kada se koriste preventivni lijekovi. Mefloquine za prevenciju malarije odobren je za uporabu tijekom sva tri tromjesečja trudnoće.
Trudnice su također u opasnosti od dobivanja hepatitisa E, virusna infekcija jetre rijetka je u Sjedinjenim Državama, ali uobičajena u Aziji, Bliskom Istoku, Sjevernoj Africi i Meksiku. Može doći do pobačaja, zatajenja jetre ili smrti. Liječenje je simptomatsko, stoga treba razmotriti odgađanje putovanja u područja u kojima je hepatitis E uobičajen. Žene koje ne mogu odgoditi putovanje trebaju biti oprezne oko pranja ruku i pridržavanja smjernica za sigurnu hranu ( vidi: prevencija).
Ostali uvjeti
Putovanja i tranzit također utječu na druga medicinska stanja kao što su
Neki putnici s anemijom srpastih stanica su izloženi riziku od boli (kriza srpastih stanica) kada su izloženi niskoj vlažnosti i niskim razinama kisika u kabinama zrakoplova. Taj se rizik može minimizirati uz primjerenu hidrataciju i kisik.
Lijekovi za liječenje infekcije virusom humane imunodeficijencije (HIV) ili AIDS-om može imati neželjene interakcije s lijekovima koje putnici uzimaju za prevenciju malarije i putničkog proljeva. Stoga bi takvi putnici trebali razgovarati o riziku od takve interakcije sa svojim liječnicima i ljekarnikom.
Osobe s a kolostomijom trebaju nositi veliku vrećicu ili donijeti dodatne zalihe vrećica. Budući da se plin širi tijekom leta, cuff-ove i balone pojedinih sredstava kao što su urinarni kateteri treba ispuniti vodom umjesto zrakom.
Ljudi koji nose kontaktne leće možda žele nositi naočale na putu ili često navlažiti leće umjetnim suzama kako bi kompenzirale nisku vlažnost u zrakoplovu. Umjetne suze također mogu biti korisne za ljude sa suhim očima. Općenito, dobra ideja je donijeti dodatni set naočala ili leća ili recept u slučaju potrebe za zamjenom. Dodatne baterije za slušna pomagala također mogu biti korisne.
Putnici s ozbiljnim poremećajima mentalnog zdravlja, kao što su loše kontrolirana shizofrenija, mogu predstavljati rizik za sebe ili druge, te ih treba pratiti odgovorna osoba. Također se mogu preporučiti i lijekovi za umirenje.
Većina zrakoplovnih tvrtki omogućuje putnicima s invaliditetom invalidska kolica i nosila na komercijalnim letovima. Neke zrakoplovne tvrtke primaju putnike kojima je potrebna posebna oprema, kao što su intravenske linije ili ventilatori, sve dok ih obučeno osoblje prati i dogovori unaprijed. Ako se putnici ne mogu smjestiti na komercijalni let zbog teške bolesti, potrebna je zračna ambulanta.
Ljudi čija je čeljust zatvorena (što se događa nakon operacije na čeljusti) ne bi trebali letjeti ako nemaju način da brzo otvore čeljust. Ako povraćaju dok su čeljusti zatvorene, mogu se ugušiti ili aspirirati povraćeni sadržaj.
Opći savjeti o putovanju s različitim medicinskim stanjima može se dobiti iz
-
Medicinski odjeli glavnih zrakoplovnih tvrtki
-
Federalna uprava zrakoplovstva (www.faa.gov)
-
Izvori online informacija o putovanjima
-
Lokalne putničke klinike