Poremećaji učenja

Autor: Stephen Brian Sulkes, MD
Urednik sekcije: prof. prim. dr. sc. Joško Markić, dr. med.
Prijevod: Matea Ćurković, dr. med.

Poremećaji učenja uključuju nemogućnost stjecanja, zadržavanja ili široke upotrebe određenih vještina ili informacija kao posljedica nedostataka pažnje, pamćenja ili rasuđivanja, a koji utječu na akademski uspjeh.

  • Pogođena djeca mogu sporo učiti nazive boja, slova, brojanje, čitanje ili pisanje.

  • Djeca ispunjavaju niz akademskih testova i testova inteligencije koje im daju stručnjaci za učenje, a liječnici mogu primijeniti utvrđene kriterije za postavljanje dijagnoze.

  • Liječenje uključuje plan učenja prilagođen vještinama djeteta.

Poremećaji učenja su neurorazvojni poremećaji.

Poremećaji učenja su prilično različiti od intelektualnih teškoća (ranije nazvanih mentalna retardacija) i javljaju se kod djece s normalnom ili čak visokom intelektualnom funkcijom. Poremećaji učenja utječu samo na određene funkcije, dok se kod djece s intelektualnim teškoćama poteškoće pojavljuju u raznim kognitivnim funkcijama.

Tri uobičajene vrste poremećaja učenja su:

  • Poremećaji čitanja

  • Poremećaji pisanog izražavanja

  • Poremećaji matematike

Dakle, djeca s poremećajima u učenju mogu imati značajne poteškoće u razumijevanju i učenju matematike, ali ne i poteškoće s čitanjem, pisanjem i učenjem drugih predmeta. Disleksija je najpoznatiji od poremećaja učenja. Poremećaji učenja ne uključuju probleme s učenjem koji su posljedica problema s vidom, sluhom, koordinacijom ili emocionalnih poremećaja, iako se ti problemi mogu pojaviti i kod djece s poremećajima u učenju.

Djeca se mogu roditi s poremećajem učenja ili ga razviti za vrijeme odrastanja. Iako uzroci poremećaja učenja nisu u potpunosti razjašnjeni, oni uključuju abnormalnosti u osnovnim procesima koji su uključeni u razumijevanje ili korištenje govornog ili pisanog jezika ili numeričkog i prostornog rasuđivanja. Mogući uzroci uključuju bolest majke, korištenje toksičnih lijekova tijekom trudnoće, komplikacije tijekom trudnoće ili porođaja (npr. preeklampsija ili dugi porođaj), probleme s novorođenčetom za vrijeme porođaja (npr. nedonošenost (prematurus), nisku porođajnu težinu, tešku žuticu ili prenesenost (postmaturus). Nakon rođenja mogući uzročnici su: izloženost toksinima iz okoliša poput olova, infekcije središnjeg živčanog sustava, karcinomi i kemoterapija, pothranjenost,teška socijalna izolacija, emocionalno zanemarivanje ili zlostavljanje. Traumatski događaji koji se dogode u djetinjstvu, poput zlostavljanja i zanemarivanja djece, također mogu doprinijeti razvoju poremećaja učenja.

Iako je ukupan broj djece u Sjedinjenim Državama s poremećajima učenja nepoznat, u školskoj godini 2019. – 2020. 7,3 milijuna učenika (ili 14% svih učenika javnih škola) u dobi od 3. do 21. godine u Sjedinjenim Državama koristilo je posebne obrazovne usluge po Zakonu o obrazovanju osoba s invaliditetom (IDEA). Među učenicima koji koriste ove posebne obrazovne usluge, 33% (ili oko 5% svih učenika) imalo je specifične teškoće u učenju. Omjer broja dječaka i djevojčica s poremećajima u učenju je 5 naspram 1 u korist dječaka, iako djevojčice često nisu prepoznate ili dijagnosticirane kao osobe s poremećajima u učenju.

Mnoga djeca, osobito ona s problemima u ponašanju, postižu u školi lošije rezultate te ih obrazovni psiholozi testiraju na poremećaje u učenju. Unatoč tome, neka djeca s određenim vrstama poremećaja učenja dobro kriju svoje nedostatke, izbjegavajući dijagnozu, a time i liječenje dugo vremena.

Simptomi

Simptomi poremećaja učenja

Mlađa djeca mogu sporo pamtiti nazive boja il slova ili teško dodjeljivati riječi poznatim objektima, računati i napredovati u drugim vještinama ranog učenja. Učenje čitanja i pisanja može biti odgođeno. Drugi simptomi mogu biti: kratak raspon pozornosti, lako ometanje (oponašanje poremećaja nedostatka pažnje s hiperaktivnošću [ADHD]), problemi govora / jezika, poteškoće u razumijevanju govornih informacija i kratak raspon pamćenja. Oboljela djeca mogu imati poteškoća s aktivnostima koje zahtijevaju finu motoričku koordinaciju kao što su tiskanje i kopiranje, mogu imati vrlo neuredan rukopis ili držati olovku na čudan način. Djeca koja imaju poremećaj učenja mogu imati problema s organizacijom ili započinjanjem zadataka ili prepričavanjem priče redoslijedom, ili brkati matematičke simbole i pogrešno čitati brojeve.

Djeca s poremećajima u učenju mogu imati poteškoće u komunikaciji. Neka djeca u početku budu frustrirana i kasnije razvijaju probleme u ponašanju kao što su lako ometanje, hiperaktivnost, povlačenje, stidljivost ili agresivnost. Poremećaji učenja i poremećaj pažnje uzrokovan hiperaktivnošću (ADHD) često se javljaju zajedno.

Dijagnoza

Dijagnosticiranje poremećaja učenja
  • Obrazovne, medicinske i psihološke procjene

  • Uspostavljeni kriteriji

Potrebno je procijeniti djecu koja ne čitaju ili ne uče na razini koja se očekuje za njihovu dob. Liječnici pregledavaju djecu radi utvrđivanja bilo kakvih fizičkih poremećaja koji bi mogli ometati učenje, uključujući provođenje testova sluha i vida. Poremećaji sluha i vida ne smiju biti zamijenjeni poremećajem učenja.

Djeca ispunjavaju niz testova verbalne i neverbalne inteligencije te akademske testove čitanja, pisanja i matematičkih vještina. Djeca takve testove mogu obaviti u školi na zahtjev roditelja. U Sjedinjenim Američkim Državama i drugim državama, škole su po zakonu obvezne osigurati testiranje i odgovarajući smještaj.

Psihološka procjena provodi se kako bi se utvrdilo ima li dijete emocionalne probleme poput anksioznosti ili depresije ili razvojni poremećaj poput ADHD-a, jer ti poremećaji često postoje zajedno s poteškoćama u učenju i mogu pogoršati invaliditet. Psiholozi ispituju djetetov stav prema školi i odnosima te procjenjuju djetetovo samopoštovanje i samopouzdanje.

Ocjenjuju se sljedeća područja i ovi se kriteriji koriste kako bi se utvrdilo ima li dijete poremećaj učenja:

  • Čitanje

  • Razumijevanje pročitanog materijala

  • Pravopis

  • Pisanje (uz korištenje pravilne gramatike i interpunkcije, jasno izražavanje ideja)

  • Razumijevanje značenja brojeva i njihov međusobni odnos (kod starije djece radeći jednostavne izračune)

  • Matematičko zaključivanje (korištenje matematičkih koncepata za rješavanje problema)

Djeca koja su značajno ispod razine očekivane za njihovu dob u barem jednom od tih područja tijekom 6 mjeseci ili duže, unatoč liječenju, mogu imati poremećaj učenja. Liječnici također rade pretrage kako bi se uvjerili da problemi nisu uzrokovani intelektualnim poteškoćama ili drugim neurorazvojnim poremećajima.

Liječenje

Liječenje poremećaja učenja
  • Upravljanje obrazovanjem

  • Ponekad uzimanje psihostimulansa

Najkorisniji tretman za poremećaj učenja je obrazovanje koje je pažljivo prilagođeno pojedinom djetetu.

The federal Individuals with Disabilities Education Act (IDEA) zahtijeva od javnih škola pružanje besplatnog i odgovarajućeg obrazovanja za djecu i adolescente s poremećajima u učenju. Obrazovanje se mora pružiti u najmanje restriktivnom, najinkluzivnijem okruženju u kojem djeca imaju priliku komunicirati s vršnjacima bez invaliditeta i imaju jednak pristup resursima zajednice. The Americans with Disability Act i Section 504 of the Rehabilitation Act osigurava smještaj u školama i drugim javnim ustanovama.

Lijekovi nemaju previše utjecaja na akademsko postignuće, inteligenciju i ukupnu sposobnost učenja, ali pošto da neka djeca s poremećajem učenja također imaju i ADHD, određeni psihostimulansi, kao što je metilfenidat, mogu poboljšati pozornost i koncentraciju povećavajući time njihovu sposobnost učenja.

Mjere poput uklanjanja aditiva u hrani, uzimanja velikih doza vitamina i analiza minerala u tragovima kod djeteta često se poduzimaju, ali nisu potvrđeno korisne.

Više informacija

Sljedeći su resursi na engleskom jeziku koji mogu biti korisni. Imajte na umu da PRIRUČNIK nije odgovoran za sadržaj ovih izvora.

  • Individuals with Disabilities Education Act (IDEA): zakon Sjedinjenih Američkih Država koji omogućava besplatno odgovarajuće javno obrazovanje djeci s invaliditetom koja ispunjavaju uvjete i osigurava posebno obrazovanje i srodne usluge toj djeci

  • Americans with Disability Act: Zakon Sjedinjenih Država koji zabranjuje diskriminaciju na temelju invaliditeta

  • Section 504 of the Rehabilitation Act: Zakon Sjedinjenih Država koji jamči određena prava osobama s invaliditetom

  • Learning Disabilities Association of America (LDA): Organizacija koja pruža obrazovne, potporne i zagovaračke resurse za osobe s poteškoćama u učenju