Kada vidjeti liječnika

Autor: Michael R. Wasserman, MD
Urednik sekcije: Ivan Bekavac, dr. med.
Prijevod: Zoran Krišto Legčević, dr. med.

Odluka o posjetu liječniku može se razlikovati ovisno o tome je li posjet namijenjen preventivnoj skrbi (rutinskim posjetima), medicinskim problemima ili hitnim slučajevima. (Vidi također Uvod u Iskoristiti najviše od zdravstvene zaštite.)

Rutinski posjeti

Općenito, svatko bi trebao redovito posjećivati svog liječnika, zubara i očnog liječnika za preventivnu njegu. Žene bi trebale redovito posjećivati svog liječnika primarne zdravstvene zaštite ili ginekologa radi ginekološkog pregleda. Ljudi mogu dobiti raspored koji tip liječenja je potreban i koliko često je potrebno posjetiti liječnika primarne zdravstvene zaštite. Obično, dojenčad i stariji ljudi trebaju češće preventivne posjete, ali učestalost ovisi i o zdravstvenom stanju osobe. Na primjer, osoba s dijabetesom ili srčanim poremećajem (ili s faktorima rizika za njih) možda će trebati relativno često provjeravati.

Posjeta zbog problema

Kada se između preventivnih posjeta pojave simptomi ili drugi medicinski problemi, ljudi mogu biti nesigurni trebaju li posjetiti liječnika. Mnogi simptomi i problemi mogu se rješavati kod kuće. Na primjer, većina rutinskih prehlada ne zahtijeva liječničku pozornost. Mnogim manjim posekotinama i ogrebotinama može se rukovati tako da ih prvo očistite blagim sapunom i vodom, a zatim nanosimo antibiotsku mast i zaštitni pokrov ().

Osobe s određenim poremećajima bi se trebale javiti liječniku prije nego se razviju novi simptomi. Na primjer, ako su osobe s kroničnim poremećajem pluća (kao što su astma ili Kronična opstruktivna plućna bolest) počinju imati poteškoća s disanjem ili ako osobe s oslabljenim imunološkim sustavom dobiju vrućicu, odmah trebaju posjetiti liječnika. Imunosni sustav može biti oslabljen zbog diabetesa, human immunodeficiency virus (HIV) infekcije, kemoterapeutski lijekovi, ili druga stanja.

Kada niste sigurni u potrebu posjeta liječniku ili drugom zdravstvenom djelatniku, ljudi ponekad mogu nazvati svog liječnika primarne zdravstvene zaštite za savjet. Neki liječnici mogu se kontaktirati putem e-maila za pitanja koja nisu hitna. Drugi radije žele biti kontaktirani telefonom. Liječnici ne mogu odrediti smjernice za posjet liječniku i kada je to nepotrebno jer se simptomi s istim uzrokom previše razlikuju, a simptomi s različitim uzrocima previše se preklapaju. Međutim, neki problemi jasno zahtijevaju poziv liječniku.

Neki razlozi za pozivanje liječnika *

Problem

Razlozi za poziv

* Popis problema i razlozi za pozivanje liječnika samo su mali uzorak.

prehlada ili influenca

Povraćanje ili nemogućnost zadržavanja tekućine

Bolno gutanje

Kašalj koji traje više od 2 ili 3 tjedna

bol u uhu

Simptomi koji traju više od 7 dana

Proljev

Crna ili krvava stolica

Više od 6 do 8 vodenih stolica u djece

Simptomi dehidracije (kao što su vrlo suha usta i pazuha, zbunjenost i smanjeno mokrenje), osobito kod djece i starijih osoba

Problemi s probavom

Osjećaj da se hrana zaglavila u grlu

Razvoj ili promjena žgaravice, osobito tijekom vježbanja

Česta žgaravica, podrigivanje ili povraćanje

Trajna ili teška bol u trbuhu

Uporna mučnina

Opći problemi

Simptomi koji sprječavaju sudjelovanje u uobičajenim aktivnostima, osobito novi ili pogoršani kratak dah s naporom

Neobjašnjivi gubitak težine

Vrtoglavica ili osjećaj nesvjestice

Uporni umor

Znojenje, osobito teška ili hladna znojenja

glavobolje

Ozbiljna glavobolja koja doseže vrhunac intenziteta unutar nekoliko sekundi

Gubitak pamćenja ili zbunjenost

Zamagljen ili dvostruki vid

Nerazgovjetan govor

Gubitak ravnoteže ili vrtoglavica

napadaji

Utrnulost ili slabost u rukama, nogama ili licu

Mučnina

Problemi sa srcem

Brzi ili galopirajući otkucaji srca (lupanje srca)

Bol u prsima

Problemi s nogama

Bol u potkoljenicama koja se pogoršava pri hodu

Oteklina u gležnjevima ili nogama

Problemi s menstruacijom

Nema ciklusa do dobi od 16 godina

Nagli prestanak ciklusa

Ciklus koji traje mnogo dulje nego obično ili je pretjerano obilno krvarenje

Nagli osjećaj bolesti dok koristite tampone

Teški ili onesposobljavajući grčevi

Osip

Groznica od 38 ° C ili više

Osip koji je bolan, uključuje oticanje ili mulj

upala sinusa

Oteklina ili crvenilo u ili oko oka

Problemi s vidom

povraćanje

Umjerena ili teška bol u trbuhu

Simptomi dehidracije, osobito kod djece i starijih osoba

Zeleni, crni ili krvavi ispovraćani sadržaj

Posjete hitnoj službi

Općenito, istinske hitne slučajeve treba rješavati pozivom 112 ili lokalnom hitnom službom kako bi se pružila hitna pomoć najbližoj bolnici. Međutim, ponekad je teško odlučiti što se smatra hitnim, jer se simptomi uvelike razlikuju. Naučiti što je više moguće o životno ugrožavajućim simptomima (kao npr. srčanom i moždanom udaru) unaprijed je vrlo korisno, a i dobra procjena je često potrebna. Ako se čini da je problem možda opasan po život, odjel za hitne slučajeve je pravo mjesto. Sljedeći primjeri jasno zahtijevaju posjet odjelu za hitne slučajeve:

  • Znakovi srčanog udara

  • Znakovi moždanog udara

  • Teškoće u disanju

  • Jako krvarenje

  • Opekotine koje su otvorene, oguljene ili čine mjehure na koži; koji su rezultat udisanja; koji pokrivaju veliko područje; ili na rukama, licu, nogama ili genitalijama

  • Teška ozljeda (kao u prometnoj nesreći)

  • Trovanje koji uzrokuje simptome (ako su simptomi manji ili se ne razvijaju, centar za kontrolu otrova može se najprije nazvati na 800-222-1222 za savjet)

  • Teška alergijska reakcija

  • Šok

  • Iznenadna, jaka bol bilo gdje

  • Povraćanje krvi ili iskašljavanje relativno velike količine krvi (više od nekoliko pruga u sputumu)

  • Naglo, ozbiljno pogoršanje ozbiljnog kroničnog poremećaja, kao što je astma ili dijabetes

Odlazak u odjel hitne pomoći za manje ozbiljne probleme može biti prikladan kada je liječnik primarne zdravstvene zaštite nedostupan, kao što je tijekom vikenda ili tijekom noći. U nekim planovima zdravstvenog osiguranja najprije se može zahtijevati pozivanje liječnika primarne zdravstvene zaštite kako bi vam se nadoknadio posjet hitnoj službi, osim ako simptomi ukazuju na poremećaj opasan po život. Ljudi bi trebali znati zahtjeve svog plana osiguranja prije nego što se hitno stanje razvije.