Liječnik primarne zdravstvene zaštite

Autor: Michael R. Wasserman, MD
Urednik sekcije: Ivan Bekavac, dr. med.
Prijevod: Zoran Krišto Legčević, dr. med.

Uobičajeno, ulazna točka u zdravstveni sustav je liječnik primarne zdravstvene zaštite, obično obiteljski liječnik, ali ponekad i medicinska sestra Liječnik primarne zdravstvene zaštite pruža opću medicinsku skrb i odgovoran je za cjelokupnu skrb, uključujući koordinaciju medicinskih stručnjaka i pomoćne skrbi. Neki planovi zdravstvenog osiguranja zahtijevaju da osiguranik izabere liječnika primarne njege. Pa čak i ako osiguranje to ne zahtjeva, imati liječnika primarne zdravstvene zaštite ima mnoge prednosti koje mogu dovesti do bolje skrbi. (Vidi također Uvod u iskoristiti najviše od zdravstvene zaštite.) Osobe koje imaju liječnika primarne zdravstvene zaštite manje je vjerojatno da će ići u hitnu službu nepotrebno i manje je vjerojatno da će ih vidjeti liječnik kojeg ne poznaju. Kada ljudi vide liječnika kojeg ne poznaju, liječnik možda neće imati sve osnovne informacije potrebne za dijagnosticiranje i liječenje problema. Prema tome, liječnik može ponoviti testove ili napraviti nepotrebne testove.

Komunikacija je često bolja, a medicinske odluke lakše se donose kada ljudi imaju uspostavljen odnos s liječnikom primarne zdravstvene zaštite. Ljudi imaju veću vjerojatnost da vjeruju liječniku kojeg poznaju i da imaju manje tjeskobe kada se razvije medicinski problem. Liječnici primarne zdravstvene zaštite često imaju dugogodišnje odnose sa svojim pacijentima. Oni znaju što pacijenti žele i vrednuju, kako najbolje primaju informacije, kako se nose s nevoljama, mogu li kupiti propisane lijekove i na koje članove obitelji se oslanjaju.

Liječnici u primarnoj zdravstvenoj zaštiti objašnjavaju kakva vrsta skrbi je potrebna, zašto je potrebna i koliko često treba planirati posjete. Oni mogu uputiti ljude prema specijalistima kada je to potrebno i koordinirati skrb s drugim zdravstvenim djelatnicima. Neki planovi zdravstvene zaštite zahtijevaju od ljudi da se obrate svom liječniku primarne zdravstvene zaštite kako bi dobili uputnicu prije nego što posjete stručnjaka. Iako se ova praksa može smatrati preprekom specijalističkoj skrbi, ona može biti korisna. Na primjer, upućivanje preporuke osigurava da je liječnik primarne zdravstvene zaštite obaviješten o svim zdravstvenim potrebama osobe. Također osigurava da ljudi vide odgovarajućeg stručnjaka.

Da biste pronašli liječnika primarne zdravstvene zaštite, ljudi obično počinju tako da pitaju prijatelje i rodbinu za preporuke. Također mogu nazvati medicinsku školu i zatražiti odjel, kao što su pedijatrija, interna medicina ili obiteljska praksa. Starije osobe mogu željeti liječnika koji se specijalizirao za liječenje njihove dobne skupine (gerijatrija) kao svog liječnika primarne zdravstvene zaštite. Mnogi planovi zdravstvenog osiguranja ograničavaju izbor liječnika i drugih zdravstvenih djelatnika. U takvim slučajevima, ljudi bi trebali konzultirati plan kako bi dobili popis sudionika. Ponekad ljudi ne mogu vidjeti liječnika kojeg su odabrali jer praksa više ne prihvaća nove pacijente.

Za informacije o liječničkim vjerodajnicama, ljudi mogu nazvati American Board of Medical Specialties (besplatno) ili provjeriti web-lokaciju te organizacije (866-275-2267).www.abms.org) ili knjigu koja je dostupna u mnogim javnim i medicinskim knjižnicama.

Prilikom odabira liječnika primarne zdravstvene zaštite, ljudi bi trebali uzeti u obzir ono što im je najvažnije kod liječnika (na primjer, prijateljstvo, temeljitost, strpljenje ili brzina). Neki ljudi više vole doktora koji provodi dodatno vrijeme s njima, čak i ako to čini da liječnik kasni s održavanjem uredskih obveza. Drugi ljudi preferiraju liječnika koji na vrijeme održava sastanke, iako to može ograničiti vrijeme koje liječnik provodi s njima. Ljudi bi trebali tražiti liječnika s kojim se osjećaju ugodno i koji imaju povjerenje.

Je li ovaj liječnik pravi?

Korisna pitanja koja možete postaviti liječniku uključuju sljedeće:

  • Sudjeluje li liječnik u mom planu zdravstvenog osiguranja?

  • Što je liječnikovo uobičajeno radno vrijeme?

  • Koliko je uobičajeno čekati na rutinsku posjetu? Hitan posjet?

  • Odgovara li liječnik na telefonske pozive ili e-poštu (tijekom radnog vremena i nakon radnog vremena)? Ako je tako, koliko brzo liječnik odgovara?

  • Ima li liječnik internetski portal za komunikaciju s pacijentima (kao što su zahtjevi za obnavljanje recepta i uvid u rezultate ispitivanja) i zakazivanje?

  • Hoće li se liječnik brinuti o meni ako moram biti hospitaliziran, ili će me uputiti na drugog liječnika? U kojim bolnicama je liječnik osoblje?

  • Je li certificiran u liječničkoj komori?

  • Je li u liječničku ordinaciju lako ući i izaći?

  • Drži li se liječnik dogovorenog vremena za sastanke?

  • Tko se brine o liječnikovim pacijentima kada je ambulanta zatvorena (noću ili vikendom) ili kada je liječnik odsutan? Kada pomoć pružaju drugi djelatnik, poznaje li taj liječnik pacijente ili ima li pristup medicinskim kartotekama pacijenata?

  • Tko je još rutinski uključen u brigu o liječnikovim pacijentima? Primjerice, jesu li uključene medicinske sestre ili drugi liječnici?

  • Kako saznati rezultate testa (normalne i abnormalne) i tko (liječnik ili pacijent) inicira komunikaciju?

Korisna pitanja koja možete postaviti liječničkim pacijentima uključuju sljedeće:

  • Posveti li liječnik vremena da sasluša zabrinutost?

  • Je li liječnik adekvatno objasnio dijagnozu?

  • Vjerujete li liječničkom mišljenju?

  • Prije davanja lijeka raspravlja li liječnik o prednostima i rizicima uzimanja navedenog lijeka?

  • Prije nego što prepiše lijek, raspravlja li liječnik o alternativama?

Više informacija

  • American Board of Medical Specialties; 866-275-2267